неделя, 3 август 2008 г.

Звучни нередности

Капитал - 50 стр.
Звучни нередности

Калина КАЛЧЕВА

Проверка на ЕК установи нарушения в 80% от сайтовете, търгуващи с мобилно съдържание
Мелодия, която увеличава бюста ти. Рингтон, която помага да отслабнеш. Това са само две от актуалните мобилни оферти, които ежедневно се рекламират в интернет. Въпреки че понякога продуктът звучи несериозно, всъщност става въпрос за истински и разрастващ се пазар. Според маркетинговата агенция JupiterResearch продажбата на рингтонове заема 29% от пазара на мобилно съдържание на европейския пазар и генерира приходи от 691 милиона евро за 2007 г.
Проверка на Европейската комисия, проведена на "територията" на 500 сайта за GSM мелодии и картинки, установи също така, че освен всичко друго тази бизнес ниша в момента е и твърде негостоприемна за обикновения потребител.
Проверката
На 17 юли еврокомисарят Меглена Кунева представи резултатите от проверка, проведена в 27 държави от ЕС, заедно с Норвегия и Исландия. Общият брой на разгледаните уебсайтове е 558, като в над 80% от тях са установени нарушения. Проверката е инициирана от МСЗП (Мрежа за сътрудничество по защитата на потребителите) покрай зачестилите жалби на крайни клиенти заради предлаганите услуги. PhonepayPlus, регулаторен орган в този сектор за Великобритания, е отчел 108% повече оплаквания, или 8000 сигнала, за нередности само в периода януари-март 2008 г.
Резултатите от проверката са притеснителни и показват сериозни нарушения на приетата от ЕС Директива за електронна търговия. Информацията относно цената на продукта и включените в нея такси и данъци е некоректно представена при почти половината от разгледаните сайтовете, а в 70% от тях липсва коректни данни за контакт с търговеца. Често (в 60% от случаите) условията на договора между клиент и продаваща фирма са трудно откриваеми. Количеството на нередностите се запазва и при сайтовете, насочени към деца, които са със статут на "уязвими потребители".
Следващият етап от действията срещу нарушенията в бранша включва санкции от страна на местните регулаторни органи. Те трябва да уведомят нарушителите за откритите нередности с официални писма и да предприемат срещу тях съответните мерки, предвидени в закона. Европейската комисия (ЕК) очаква обратна връзка за постигнатите резултати на държавно ниво през първата половина на 2009 г.
Седем от държавите, участвали в разследването, оповестиха списъка с разгледаните сайтове, при които има нередности и ще бъдат допълнително разследвани. Става дума за Норвегия, Финландия, Швеция, Латвия, Исландия, Румъния и Гърция. Българското законодателство не позволява уеб адресите на подобни страници да бъдат направени публично достояние на този етап на проверката. Еврокомисар Меглена Кунева обаче коментира за "Капитал", че тази практика е
непродуктивна в случая
и даде за пример Словения, където имената на фирми нарушители на законодателството за защита на потребители от туристическия сектор са били оповестени. Сайтовете, разследвани в България, са 22, като проверката е направена на 3 и 4 юни 2008 г. Използвана е търсачката Google и ключовите думи "полифонични мелодии", "реални мелодии" и т.н. Според Иванка Кючукова, управител на "Велти България" - компанията, притежател на марката Fresh (една от големите марки за продажба на съдържание за мобилни телефони), подобна местна проверка щеше да е по-полезна преди няколко години, когато пазарът на мобилно съдържание отчиташе голямо разрастване. Тя добави, че в момента браншът е много по-структуриран, отколкото преди, въпреки че има какво да бъде постигнато. Сред най-драстичните резултати при българските сайтове са липсата на име на търговеца при 1/3 от тях и липсата на информация за таксите и данъците, включени в цената при 1/5 от интернет страниците.
Пазарни тенденции
Гражданите на Европейския съюз притежават над 495 милиона мобилни устройства, сочат данните на Генерална дирекция "Здраве и потребители" на ЕК. Въпреки че продажбите на мобилно съдържание продължават да растат, през последните години мелодиите замират като най-предпочитан продукт. За сметка на това има все по-голямо търсене на Java игри. Иванка Кючукова също потвърди, че на българския пазар мелодиите все още се търсят, но през последните 2 години най-голямо развитие има при игрите за мобилни телефони. Все пак продажбите на рингтонове си остават сериозно перо в общите приходи.
Най-ефективна регулация на сектора има във Великобритания. Там действа PhonepayPlus - агенция към медийния регулатор Ofcom. За периода януари-юни 2008 г. общата сума от глоби, наложени от нея спрямо сайтове за продукти за мобилни телефони, е над 495 000 евро. За сравнение според сър Алистър Греъм, председател на PhoneyPlus, пазарът на рингтонове във Великобритания е 200 милиона евро. Или както комисар Кунева обобщава: "Законодателството трябва да бъде прилагано не само когато това е иницирано от Европейската комисия."
събота, 2 август 2008 04:54:54

Няма коментари: