събота, 7 юни 2008 г.

Отново в орбита

Капитал - 65 стр.
Отново в орбита



Телекомът "Орбител" напомни за себе си със старта на свой ADSL интернетА
Изпълнителният директор на "Орбител" Шандор Полани обмисля нови възможности за развитието на компанията му
Ако смятате, че Супер Любо не се справя добре със задълженията си на комиксов герой, скоро бихте могли да се доверите на някой от неговите роднини - по пряка или съребрена линия. Скоро българският интернет пазар може би ще изглежда като изваден от вселената на Marvel*, а причината се крие във факта, че на пазара излиза още една компания, която да предлага ADSL достъп. Досега тази технология беше ексклузивна само за телекомуникационния гигант БТК. Използването й е ключово за всеки интернет доставчик с амбиции да присъства осезателно на този пазар в национален мащаб, защото тя позволява високоскоростен пренос на данни по медните телефонни жици и съответно не изисква прокарването на допълнителни кабели.
Новият играч в тази пазарна ниша е телекомът "Орбител", който официално стартира своята услуга на 4 юни под името ODSL. Тя съществува в две разновидности: ODSL (широколентов достъп) и ODSL mix (широколентов достъп плюс телефония). По този начин "Орбител" се превръща в "първия алтернативен оператор, включващ се в пазара на ADSL достъп до интернет", заяви изпълнителният директор на компанията Шандор Полани.
Битстрийм в действие
Реализирането на ODSL е възможно на базата на договор, сключен между "Орбител" и БТК, който позволява на алтернативния оператор да се възползва частично от инфраструктурата на "историческия телеком". Технически това е възможно чрез т.нар. битстрийм технология, която позволява "закачването" към инфраструктурата на БТК на три различни нива на достъп: при централите, към градската мрежа или на национално ниво.
Дългосрочните планове на "Орбител", чийто собственик от 2005 г. е унгарският телеком "Мадяр телеком" (част от европейския телекомуникационен гигант "Дойче телеком"), са да форсира работата с бизнес клиенти и постепенно да достигне до домашните потребители, които в момента са силно ухажвани от няколко посоки. От една страна, това правят доставчици, които разчитат на LAN технологията, от друга - БТК със своята широко рекламирана ADSL услуга, от трета - от кабелните оператори, които изключително залагат на двойни и тройни услуги (телевизия, интернет и телефония).
Домашните и най-вече бизнес клиентите очакват бърз и постоянен достъп до интернет, без прекъсвания и с гарантирана защита на иформацията. Именно това предлага "Орбител" с новите си услуги, твърдят от ръководството на компанията. По данни на телекома българският гражданин плаща най-ниските цени за мегабит, сравнено с държавите, които членуват в ЕС.
БТК от своя страна не се притесняват от появата на ODSL. Според компанията офертата не е конкурентна спрямо тяхната, която предлага същите параметри на по-ниски цени. От друга страна обаче, бившият държавен монополист разглежда реализирането на още услуги, базирани на АDSL технологията, като сформиране на общ фронт в борбата с операторите, които разчитат основно на LAN мрежи. Бавното развитие на телекомуникационния пазар обаче провокира появата на тези мрежи, които в момента държат огромен процент от интернета в големите градове.
Появата на повече АDSL базирани услуги е начин за противодействие, а не създаване на нова конкуренция в лицето на играчи като "Орбител", коментира за "Капитал" Павел Велчев - директор "Външни отношения, регулация и конкуренция" в БТК. Още пет компании имат договори за използване на битстрийм технологията на различни нива, като най-често те представляват микс от трите нива за достъп, допълва Велчев. Това са "Спектър нет", "Еволинк" АД, "Вивател", "Нет ис сат" и "Нет 1". Засега обаче само "Орбител" са направили комерсиалния старт на своята услуга. В момента вървят преговори с още 3 компании, така че не е изключено в близко бъдеще българският интернет потребител да има по-голям избор на достъп до интернет, базирани на АDSL.
За корпоративни клиенти, но не само
ODSL пакетът се предлага в два варианта, осигуряващи скорост съответно от 6 и 12 мегабита в секунда при даунлоуд и 1 мегабит при ъплоуд. Цената съответно е 45 лв. и 75 лв., което е много повече от тази на БТК. ODSL mix добавя и по две телефонни линии срещу месечните абонаменти от 53.40 лв. и 83.40 лв., които според изчисленията на "Орбител" спестяват средно около 30% от телефонните сметки. По всичко личи обаче, че надпреварата ще става все по-оспорвана най-вече за бизнес клиентите. В момента БТК се позиционира като основен играч в тази сфера в национален мащаб, а "Спектър нет" наскоро обяви сериозно присъствие от 30% при бизнес потреблението в столицата.
Въпреки че предложенията на "Орбител" са насочени основно към бизнеса, това не означава, че домашните потребители, които искат да ги ползват, ще бъдат върнати, заяви маркетинг директорът на "Орбител" Цветелина Тенева. Причината да обявим ODSL и ODSL mix като бизнес услуги се крие в тяхната надеждност и качеството на поддръжката, която е типична за такъв тип аудитория, допълва тя. От своя страна изпълнителният директор на "Орбител" Шандор Полани обяви желанието му телекомът да навлезе в сектора на домашните потребители, но отбеляза като възпиращ фактор "регулаторната рамка, която към момента не позволява конкуренция на пазара за домашни услуги". Той допълни също така, че "активната роля на КРС е необходима за решаване на тази ситуация". От КРС отказаха коментар относно призива на "Орбител".
Дори и КРС да не се намеси обаче, "Орбител" има и други възможности за навлизане в сегмента на домашните широколентови услуги, твърди Шандор Полани. Една от тях е собствената опорна инфраструктура на компанията, чието покритие осигурява достъп до 90% от населението на страната. Инвестицията за изграждането й възлиза на 12 млн. евро и "по-малко от 10% от капацитета й ще бъде използван за новата ODSL услуга, а останалият капацитет ще бъде продаван на други оператори и ще осигури допълнителен растеж", допълва Шандор Полани. Така че явно компанията ще разполага със свободен ресурс, който да използва за своята експанзия на пазара. Очаква се скоро той да бъде подкрепен и със засиленото присъствие на компанията майка "Дойче телеком", който разширява операциите си в региона с плановете за покупка на дял от OTE - най-големия гръцки телеком.
*Marvel е един от най-големите издатели на комикси в САЩ. Популярни супергерои от неговата вселена са Спайдърмен, Хълк, Капитан Америка, Фантастичната Четворка, X-men мутантите и др.
събота, 7 юни 2008 07:11:14

Няма коментари: