четвъртък, 5 юни 2008 г.

Музикалната индустрия иска по-добър онлайн звук

Дневник - Компании&Финанси - VIII стр.
Музикалната индустрия иска по-добър онлайн звук

Мариана АСЕНОВА

Представителите на музикалната индустрия отдавна се примириха с факта, че поредният албум, продукт, в който влагат толкова труд и средства, все по-често е обект на „сваляне" от интернет. И без официална статистика е ясно, че битката между компактдиска и download практиката определено е неравна. Все повече потребители предпочитат да свалят от интернет любимата си музика. Независимо от по-ниското качество. Означава ли това, че сме на път да кажем сбогом и на CD-тата и да ги пратим в историята на музикалните носители? Ще последват ли и те съдбата на предшествениците си - грамофонните плочи и аудиокасетите? Дошъл ли е моментът да мислим за дисковете като за купчина скрап? Или качеството на звука ще спаси CD-тата поне докато онлайн продуктите не постигнат по-високо от традиционните 128 kbps (kilobits per second)? Напоследък все повече музиканти поставят въпроса за качеството на звука онлайн. И това едва ли е случайно. От една страна, появата на един нов албум е резултат от работа в студио в продължение на месеци. По думите на един музикален продуцент, цитиран в материал, който ми попадна, екипът работи месеци, за да получи албум, който звучи по определен начин. А след това някой, който е напълно извън процеса в студиото, цитирам, „получава неограничена власт върху него". Един пианист и композитор обяснява съвсем образно проблема с качеството на звука на музиката онлайн. „Представете си един цигулар да свири на „Страдивариус", който струва милиони. Целта в студиото е при записа да се запази всяка частица от тоналността. Но потребителите не се интересуват от това - с МР3 те просто я унищожават." Според Чески имаме необходимите технологии, които да доставят високо качество. Въпросът е да бъде възпитана критич на маса от потребители, които да търсят това качество. От гледна точка на самите музиканти компромисът с качеството на звука при даунлоуд също не е особено приемлив. Проблемът обаче далеч не е лесно разрешим. Музиката така е обсебила уебпространството, че няма музикант, който да може да си позволи да не присъства със собствен сайт или страница в MySpace например. Точно онлайн обаче се случва „подмяната" на висококачествения студиен запис с недотам добрия звук на свалената МР тройка. Като цяло се приема, че един от най-разпространените музикални формати - МР3, се радва на голям успех благодарение на удобството и по-лесната преносимост въпреки компромиса със звученето в сравнение със CD-тата.
Миналата седмица от култовата група „Металика" обявиха, че новият им албум, който все още няма заглавие, но трябва да се появи тази есен, ще бъде издаден на CD, но също така ще бъде на разположение за висококачествен даунлоуд.
Както вече споменахме, стандартно онлайн музика в МР3 се предлага в 128 kbps. Два от големите в тази област - Amazon и iTunes, предлагат по-високо качество от 256 kbps за даунлоуд. Представители на двата сайта дори обещаха миналата година да повишат качеството на музикалните продукти, които предлагат за сваляне. HDTracks.com вдигна още летвата до 320 kbps. Новият албум на „Металика" също ще се предлага на онлайн потребителите с още по-качествения звук - 320 kbps.
Всъщност MP3 е само най - популярният формат, в който потребителят може да сваля, слуша и разпространява музика. Както MP3, така и другите формати, които накратко ще разгледаме, работят на един и същ принцип. На практика това са методи за компресиране на дигиталните аудиоданни Целта е да се намали неколкократно обемът на файловете, за да заемат по-малко място на съответния носител. Един пример е достатъчен - на CD нормално „се побират" около 70 минути запис. МРз компресията позволява десет пъти повече, или 700 минути. Именно тук се появява въпросът за качеството, който музикантите все по-често поставят напоследък. Някои формати са с по-висока резолюция и са възможен отговор. Ето още няколко варианта освен най-разпространения (и най-критикуван от музикалната индустрия) MP3 или MPEG Audio Layer 3. M4A е формат, разработен от Apple, както става ясно от последната буква в съкращението. Форматът е създаден за запис върху диск и компресира наполовина размера на стандартния CD файл. AIFF или Audio Interchange File Format също е разработен с участието на представители на Applе. Стандартът позволява некомпресирана музика на CD да бъде слушана в iTunes. Онлайн музикалният магазин на Apple - iTunes, пък използва формата AAC (Advanced Audio Coding). Част от екипа, който го разработва, е същият, създал и стандарта MP3 . За сравнение - AAC като големина на файла е с почти същия размер като МР тройката, но разликата е, че предлага по-добро качество на звука. Отговорът на Microsoft се казва WMA, или разкодирано Window Media Audio. Този формат на практика компресира наполовина музикалните файлове, без обаче да „жертва" качеството на звука. Можете сами да се уверите, ако посетите онлайн музикалния магазин MusicGiants. com, който работи с формата на Microsoft. За накрая остана един от най-предпочитаните от музикантите стандарт за компресиране на музикални файлове - FLAC. Зад това съкращение стои Free Lossless Audio Codec, или безплатен аудиокодек, който намалява наполовина големината на музикалния файл, без да променя качеството на звука в сравнение с оригиналния запис. За феновете на Apple този стандарт е напълно неприложим, защото не е съвместим с iTunes и с iPod. Затова пък култови групи като „Металика" и Pearl Jam продават онлайн записи на концертите си на живо именно във FLAC.
***
Текст под снимка
Два от големите в тази област - Amazon и iTunes, предлагат по-високо качество от 256 kbps за даунлоуд

четвъртък, 5 юни 2008 04:50:25

Няма коментари: