вторник, 12 февруари 2008 г.

Кампания за разделното събиране ще струва над 8 млн. лв.

Кампания за разделното събиране ще струва над 8 млн. лв.
в. Дневник
Албена БОРИСОВА

До края на 2009 цветните контейнери трябва да ползват над 6.3 млн. души Общо 8 250 000 лв. ще бъдат похарчени през 2008 г. от българските компании за популяризиране на разделното събиране на отпадъци и цветните контейнери, където трябва да се изхвърлят ненужните опаковки. Разходът за реклама беше заложен в споразумението, което шестте организации за управлението на отпадъците от опаковки и Министерството на околната среда и водите подписаха в края на 2007 г. Според документа бизнесът трябва да проведе национална кампания за популяризирането на разделното събиране на отпадъците, като похарчи по 1.80 лв. за всеки гражданин, обхванат в изпълняваните към момента проекти. До 1 юни 2007 г. по този начин бяха обслужвани около 3 млн. българи. До края на 2008 г. обаче цветните контейнери трябва да се увеличат така, че услугата да ползват 5.5 млн. българи, включително и в малките населени места. До края на 2009 г. пък по план разделно трябва да изхвърлят боклука си 6.3 млн. души. Изпълнението на този план се оказва много по-трудно на практика Още с въвеждането на задължението за компаниите да организират разделното събиране на опаковките техни представители неведнъж обясняваха, че каквито и да са намеренията им, боклукът няма как да бъде събран разделно, ако преди това не бъде изхвърлен по този начин. „Разделянето на отпадъци е процес, който тепърва ще гради традиции в България. Хората възприемат боклука като проблем, а не като ресурс, който може да върне част от похарчените пари и да носи ползи за обществото", коментираха проблема от „Екопак", която е най-голямата организация за управление на отпадъците. Освен това администрацията не е предвидила никакви механизми за налагане на новата система, поради което използването й от гражданите зависи единствено и само от добрата им воля и съзнание. Тъкмо това е причината напоследък рекламите на цветните контейнери за стъкло, хартия и пластмаса да се виждат все повече на тв екрана, по билбордове и в печатните медии. Въпреки това отчетите за 2007 г. показват, че от 37 хил. т събрана хартия само 2 хил. са взети от специалните контейнери. Останалото количество идва от неуморната работа на клошарите, които разчистват всичко по пътя си и го връщат в пунктовете за изкупуване на материали. Като при всяка национална кампания и тази на разделното събиране има специфики. Една от тях е, че търсеният ефект трябва да достигне едновременно до възрастни и деца „Основна цел на всички наши проекти е да стигнем до всеки човек и да му дадем рационалните причини да разделя отпадъците и да почувства лична съпричастност към опазването на околната среда и природните ресурси", обясняват от„ Екопак". Затова чистата реклама е само част от националната кампания. За да популяризират дейността си, организациите прибягват до различни образователни методи под формата на брошури, детски спектакли, книжки, дискове с песни. При по-младите и социално активните пък разделното събиране на боклука се популяризира като част от модерната идеята да се живее „еко". „Телевизията като най-масова медия е удачна за популяризиране на идеята. Но периодът, в който хората само се информираха за цветните контейнери, отмина, сега трябва да им бъдат създадени навици за това, поради което печатните медии се оказват по-удачни като рекламен канал", смята Моника Николова от PR екипа на „Екобулпак". стр. 16

Няма коментари: