събота, 16 февруари 2008 г.

Задругата на Yahoo

Задругата на Yahoo

в. Капитал

Андриан георгиев



Един ден беше достатъчен за мениджърите на онлайн компанията Yahoo, за да отхвърлят предложението за сливане с Microsoft и да започнат преговори с друг потенциален партньор - технологичния гигант AOL. По този начин най-голямата дотком сага от няколко години насам получи нов тласък и даде на анализаторите много нови насоки за спекулации. В първото действие софтуерният мастодонт Microsoft подаде оферта за закупуване на Yahoo на стойност 44.6 млрд. долара. Дръзкият ход на редмъндския гигант бе обмислян от борда на директорите на онлайн компанията в продължение на седмица. Предложението за създаване на

нов интернет гигант

беше открито насоченo срещу Google, които с всеки изминал ден затвърждават позицията си на глобален лидер в сферата на онлайн търсенето и таргетираната реклама. Поради това най-гръмогласни в реториката срещу евентуалното сливане бяха именно мениджърите на Google. В крайна сметка от Yahoo отхвърлиха предложението с мотива, че сумата от 44.6 млрд. долара дълбоко подценява тяхната стойност. Последва моментален отговор на Microsoft, които обявиха готовност да продължат с опитите въпреки провала на първоначалните преговори. Според анонимен източник, цитиран от лондонския The Times, акционерите на Yahoo са пожелали допълнителни 12 млрд. долара, или общо по 40 долара за всяка ценна книга.

В този момент в интригата се вляха още няколко сюжетни линии. В същата статия на The Times се посочва, че в отчаян опит да се защитят от изкупуване, мениджърите на Yahoo са се обърнали за помощ към ветерана AOL, компанията на милиардера Рупърт Мърдок News Corp. и дори Disney. В онлайн пространството отдавна витаят слухове за евентуално сливане на втората по големина търсачка с AOL, но за пръв път това се дискутира открито. Сред мотивите в полза на евентуалната сделка фигурират непрекъснатият спад на печалбата на Yahoo през последните две години и

все по-силната конкуренция

от страна на Google. Заради лошите финансови резултати пак през тази седмица онлайн пионерът съкрати около 1000 свои служители.

От своя страна AOL също се намира в сложна ситуация, тъй като неговият собственик Time Warner обяви плановете си да раздели компанията на две. По този начин бизнесът с онлайн съдържание и реклама ще се отдели от предоставянето на достъп до интернет. Американското издание International Herald Tribune цитира свой източник, според който, след не особено продуктивното сливане на Time Warner с AOL от 2001 г. конгломератът е станал много предпазлив при правенето на големи покупки. Интересното е, че от 2005 г. насам сред акционерите в AOL фигурира не кой да е, а Google с дял от 5%. Това означава, че при евентуална сделка мнението на онлайн търсачката номер едно също ще има голяма тежест.

Вестник Wall Street Jornal пък съобщава за друг голям играч с апетити към позападналия интернет портал - Рупърт Мърдок. Според източници на всекидневника, запознати с преговорите, News Corp. обмисля планове дали да не обедини Yahoo с Fox Interactive Media, под чийто чадър вече се намират големи онлайн проекти като MySpace, Photobucket и други подобни. Един от обсъжданите варианти пред сформиращия се съюз е да си партнира с Google в онлайн търсенето предвид отсъствието на реална конкуренция в тази сфера.

До този момент все още нищо не е официално потвърдено. Седмица по-рано и AOL, и News Corp. отричаха да имат интерес към втората по големина търсачка в света. Със стесняването на перспективите пред Yahoo пък една сделка с Microsoft не изглежда чак толкова невъзможна или поне за някои акционери. Един от тях е Бил Майер, мениджър в Legg Mason и втори най-голям акционер в Yahoo. Той подкрепи предложението на Microsoft, но при по-голяма цена. От технологичния блог Mashable коментират, че това, от което се нуждае Yahoo най-много в момента, вероятно не е корпоративен пазител, а по-скоро нова тактика за борба срещу тоталната доминация на Google. От BusinessWeek пък тълкуват раздвижването от страна на Yahoo като пазарлък с Microsoft да увеличи стойността на своята оферта. Едно е ясно - все още е рано да се каже кой ще излезе на подиума пред журналистите и ще се смее последен.

Няма коментари: