неделя, 10 февруари 2008 г.

Амбициите на Facebook поколението

Амбициите на Facebook поколението
сп. Businessweek
Бойчо Попов Докато пътувах към офиса, отново попаднах в задръстване. Но на едно кръстовище се наложи да спра на десетина метра от интерактивен билборд, който ми изпрати автоматично SMS c въпроса, дали искам да включа Bluetooth-ma си и да приема файл. Можело да бъде видео, песен или талон за отстъпка. Приех файла - беше реклама.
Досега българските мобилни оператори изпращаха SMS реклами на свои клиенти само за собствени продукти с изключение на дарителските кампании. Но сега bluetooth маркетингът идва и в България благодарение на Биляна Христова (21) и Борис Колев (20), двамата млади мениджъри на JT International. Новият за страната маркетингов канал всъщност е само една от иновационните идеи на Биляна и Борис, "фактът, че имаме идеи и воля да развиваме нещо свое с хъс, ни прави успешни", смята младата предприемачка. "Бях само на 24, когато създадохме Мусала софт, и всички бяха по-възрастни от мен. В началото ми беше тежко", спомня си днес Елена Маринова, президент на софтуерната компания. Маринова твърди, че човек става ръководител, когато докаже, че е no-способен от колегите си, и хората видят в него поне едно качество, което искат да притежават. И там, където иновацията е на мястото си, като например в ИТ сектора, където науката стига до практическо решение на проблемите, много от изпълнителните директори са млади. Липсата на лидерски умения те компенсират със специализация в бизнеса. А с конкретни резултати най-бързо печелят доверие у партньорите и уважението на екипа. "Необходима е смяна на поколението, защото много от управленските модели, с които компаниите в България си служат, са на хора с над 15 години стаж. В страната ни все още няма този вид ранно оттегляне, не е осмислена ролята на подмладяващата тактика", твърди Пламен Димитров, президент на Управителния съвет на дружеството на психолозите. Все по-често ще виждаме млади мениджъри на отговорни позиции в компаниите. Често пъти на тях им липсват опитът, рутината в действията и в работата с хора, защото тя се гради с времето. Понякога младоците са прекалено амбициозни и това води до организационна съпротива, особено ако останалият състав мислри различно. Разликите в годините често пораждат различия В стила и в поведението. Мениджърите от поколението Facebook са по-настървени, изпълнени са с амбиция, склонни са да поемат поВече и по-големи рискове. Една от най-масовите грешки на младите началници е да се поемат много задължения. Преди да навърши 30, Никола Василев бил натоварен от шефа си с дизайнерски проект. Бил най-добрият системен програмист в Микросист, компания, специализирана в разработката и производството на лабораторна техника, индустриална автоматика и промишлен софтуер. След като поел развойния отдел в компанията, Василев прекарвал цели нощи В работа, за да свърши всичко навреме и дори преди поставените срокове. Така попаднал в класическата клопка за младите мениджъри - да поемат твърде много работа, без да възлагат задачи на колегите си. "Няма значение колко си добър - не може да си по-добър от 20 души, взети заедно", казва Василев. Днес той е на 35 и е управител на софтуерната компания Сатурн Инженеринг. И си е научил урока -под негово ръководство компанията реализира от 2002 насам над 100% ръст на продажбите, а персоналът на компанията нараства от седем души през 2002 до 56 днес. "В работата си изпитвам проблем с разпределение на времето, задачите, както и таргетирането на контрагентите и клиентите по важност. Винаги се появява нещо непредвидено, среща или друг ангажимент и е трудно да си планираш деня, да не говорим изобщо за период от седмица или повече", разказва Светослав Бляхов, маркетинг мениджър в AxisVista, в блога www.novavizia.com. Бляхов е убеден, че може успешно да намали работния ден на четири часа чрез делегиране на правомощия и намаляване на комуникацията (ненужен спам). Така той стига до решението - ЗТ мениджмънта. Трите Т са Task, Time u Target, формулират се най-важните задачи за деня, определя се набор от задачи или делови срещи, следващата стъпка е да предвидим необходимото време. Изключително важно условие е да се спазва въпросното време, твърди Светослав. В този момент идва и третият елемент на системата. Именно чрез изолирането на задачата веднъж и след това чрез класифицирането й с времето, което би трябвало да ви отнеме, мениджърът малко или много таргетира клиентите и сътрудниците си. С тази система според Бляхов се постига троен, дори петорен ефект само с лимитирането на един фактор - времето. Делегирай! Младите мениджъри често се притесняват да искат помощ заради погрешно разбрания страх да не ги помислят за недобър мениджър. Подобен е случаят със Силвия Руссо, избрана за агробизнес дама на 2007. Когато преди седем години Руссо, току-що завършила пловдивския Висш селскостопански институт, се захваща със семейния бизнес, много приятели я вземат на подбив. Земеделието действително не е атрактивен бизнес, особено за младите хора. В началото Силвия започва с 1000 дка земя, собственост на фамилията, но скоро проличава силният й бизнес нюх. Тя разказва как станала жертва на работата -стояла в офиса до един през нощта и се връщала в 8 сутринта. А през лятото почти не почивала. Силвия не оставяла подозрение, че има проблеми и е в затруднение. Младата жена направила грешка и допуснала работата да я затрупа, вместо да позволи някой да й помогне. А да помолиш за помощ е признак на зрелост, твърдят консултантите. Днес компанията на Руссо вече обработва 17 000 дка. в землищата на три села в Пазарджишко. Силвия окрупнила терените чрез договори с всеки собственик поотделно. Планира и разширяване на площите. Освен пшеница отглежда пивоварен ечемик, слънчоглед и овес. И сякаш между другото споделя, че е готова да отглежда и рапица - суровината за биодизел, но определяща ще е цената. Биопроизводителите получават определени дсубсидии от ЕС, така че биха могли да предложат по-висока цена за суровината. Младата фермерка вече е получила оферти от Англия и е готова да опита и с тази култура. Младоците на шефския стол кипят от ентусиазъм. "Подвеждащо при тях е високото равнище на енергия. В тази възраст човек е способен на чудеса и като че ли иска да решиш проблемите сам, но в модерните организации трябва да има споделяне", твърди Пламен Димитров. Делегирането би могло да е проблем, само ако човек иска да концентрира в себе си много ресурс и много доказателства за ефективна компетентност. Но има млади хора, които успяват да въодушевят сътрудниците си и да създадат високоработоспособен екип. Може би най-суровият урок, който младите мениджъри трябва да научат, е, че постът не гарантира непременно покорство и подчинение. "Авторитетът идва с времето", твърди Петър Дудоленски (29), управител на Real Estate Services Bulgaria, наскоро избран за млад мениджър на 2007. "Действията са по-важни от думите. Ако покажеш, че си компетентен и имаш умения, отговарящи на поста, ще получиш уважението на служителите си", казва още Дудоленски. Той е убеден, че наближава времето младите мениджъри да управляват големи бизнеси и да могат да променят компаниите. Световната практиката собственикът да не управлява сам бизнеса си, все повече навлиза в България. "Ние сме израсли в новите пазарни условия. Това е нормалният път, поколението на Facebook ще формира утрешния управленски елит", твърди Петър. Всяка пирамида си има връх. Компанията - също. Някой трябва да поема отговорност, да взема решения, да е лицето на фирмата. Останалото е екипна дейност. "Хората са интелигентни създания. Ако искаме да правим всичко със свой контрол и решения, възможно е да останем на място, а не да се развиваме. Ако вземам сам решения за всяко нещо, няма да успея да раста", подчертава Петър. Самият той олицетворява младото поколение мениджъри - отговорен, отворен към света, много мобилен. "Мобилен" в неговия случай дори е слабо определение - всеки ден от седмицата го заварва в различен град. Бизнесът се разраства, компанията му строи и управлява молове и бизнес центрове в различни краища на България. "За по-малко от две години имаме 400% увеличение на бизнеса, а амбицията ми е голяма - да станем най-значимият оператор и инвеститор в областта на недвижимите имоти", казва Дудоленски.
стр. 46-47,48

Няма коментари: