неделя, 10 февруари 2008 г.

Yahoo! потъва, кои ще спечели?

Yahoo! потъва, кои ще спечели?
сп. Businessweek
Робърт ХОФ

Популярната търсачка стана пешка в титаничния сблъсък на Google u Microsoft За компания, чието име е възклицание, е почти невероятно историята й да завърши печално. Евентуалното закупуване на популярната търсачка Yahoo! от Microsoft, която направи изненадваща оферта за $44.6 млрд., би сложило край на една легенда в света на технологиите. Ако сделката бъде реализирана, компанията, която придаде приветлив вид на дивия и непознат в началото интернет, ще бъде принизена до поредния бранд в колекцията на консервативен гигант. Подобен ход ще бъде огромна крачка назад и поучителна приказка за лекотата, с която една компания може да загуби ориентацията си в лабиринта на технологичната индустрия. Шокиращото в западащия Yahoo! е липсата на традиционната корпоративна структура. Привидно търсачката разполага с уникални активи -глобална база от 500 милиона потребители месечно, лидерство в ключови сфери на онлайн контента като финанси, спорт и електронна поща и дори нова система с рекламна търсачка, която привлече интереса на рекламодателите на пазар, силно доминиран от Google. Години наред обещаващи проекти бяха задушавани от корпоративната бюрокрация, а акционерите и служителите ставаха все по-разочаровани от любимеца си. Ножът опря до кокала в края на януари, когато Yahoo! обяви поредния си разочароващ отчет за тримесечието и планове за съкращаване на 1000 работни места. Когато мениджърите на компанията признаха, че така бленуваният поврат ще се отложи с поне една година, инвеститорите запокитиха акциите й на най-ниските нива за последните четири години. "Загубихме всякакво доверие в мениджмънта", възмущава се Сандип Агарвал, анализатор в Oppenheimer & Co. В същото време дори дългогодишните мениджъри и служители на Yahoo!, останали верни на компанията последните две години, са на ръба да вдигнат белия флаг. "Не виждам нещо да се е променило, гневи се мениджър, посветил шест години от кариерата си на Yahoo!, но принуден да си търси нова работа. - Няма хора, способни на решителни действия. Приказки -много, действия - никакви." Когато една компания поеме бясно по нанадолнището, почти е невъзможно да се спаси. Yahoo! разполага с малко варианти за действие. Предложението на Microsoft, което е с 62% над пазарната капитализация на Yahoo! (преди обявяването на офертата), изглежда подсигурено срещу евентуални конкурентни ходове. Yahoo! може да преглътне горчивия хап и да потърси съюзник в лицето на Google, отстъпвайки конкурентния си бизнес с търсачката и рекламата - някои анализатори предвидиха тази стратегия още преди Microsoft да се появи на сцената. Или може да потърси компания за дялови инвестиции, макар че кредитното свиване прави сякаш невъзможно намирането на такава огромна сума в момента. И докато акционерите стават все по-нетърпеливи, шансът на Yahoo! е да накара Microsoft да плати повече, като поухажва медийни гиганти като Comcast или News Corp. И в двата случая анализаторите смятат, че съдбата на Yahoo! е предопределена, и прогнозират финализиране на сделката. Сливанията са неотменима част от всяка индустрия, още повече в света на бързо развиващите се технологии. Но тази драма е още по-покъртителна, тъй като става дума за Yahoo! - малката компания, основана от двама дипломанти в Stanford University, които през 1994 създават първата масово достъпна интернет директория... в университетски фургон. След като първият уеб браузър, създаден от Netscape Communications, намира нови търговски приложения в глобалната мрежа, Yahoo! се утвъ рждаба като пионер в интернет технологиите - с отличителната си тв реклама, търговската марка в жълто и лилаво и дружелюбния интерфейс, който превръща интернет в ежедневно удобство. недостатъчно технологичен Западането на Yahoo! е още по-изненадващо предвид огромните възможности на мрежата днес. Все пак те изискват все по-авангардни технологии, а не само традиционните медийни умения, в които Yahoo! остава вкопчена последните пет години. Компанията пионер сред онлайн медиите не успя да се задържи на гребена на промените и претърпя крушение в периферията на интернет, разкъсвана между новите технологии и новаторските онлайн приложения. Yahoo! доминира, когато новите интернет потребители имат нужда от удобна и позната изходна точка, т.нар. начална страница, откъдето могат да намерят нужните им източници на информация. Yahoo! преуспява и през 90-те години, след като сключва споразумения с доставчици на контент и става универсален портал за рекламодатели, търсещи достъп до огромна маса онлайн потребители. След серия погрешни стъпки през май 2001 Yahoo! назначава за главен изпълнителен директор Тери Семел, бивш гуру на филмовите студиа Warner Bros., който сменя радикално посоката на развитие. Семел закрива част от раздулата се компания и за няколко години връща Yahoo! в руслото на печалбите. До средата на 2003 под ръководството на Семел пазарната стойност на Yahoo! почти връща рекордните си стойности отпреди дот-ком бума през 2000, близо $ 127 млрд. Медийният размах на Семел в крайна сметка се връща като бумеранг. В резултат корпоративната култура на Yahoo! приема нов облик и развитие, които в крайна сметка се оказват не само безплодни, но и почти разрушителни за компанията. Не по-малко критична се оказва незаинтересоваността на Семел от инженерната култура на Силиконовата долина, основен двигател за глобалните иновации. Често прелитащ от хотела в Сан Франциско до дома си в Южна Калифорния, Семел почти не се интересува от технологичното развитие, без което Yahoo! просто наблюдава възхода на Google и куп нови гъвкави компании. Пропилени шансове Големият удар идва на 19 август 2004, когато Google излиза на борсата. Според бивши служители това е повратната точка в самата култура на корпорацията. Вместо да се съсредоточи върху конкурентните си предимства, Yahoo! се вманиачава на тема Google и е обхваната от параноя. И пропуска шанс след шанс. През 2005 се появява слух, че търсачката иска да закупи популярната социална мрежа MySpace, но губи битката с News Соф. През 2006 Google измъква под носа на Yahoo! бързо набиращия популярност сайт за видеообмен YouTube. Същата година Yahoo! предлага $1 млрд. за друга "гореща" социална мрежа, Facebook, но до сделка не се стига. Миналата година Microsoft плати $240 млн. за малък дял от Facebook, оценен на внушителните $15 млрд. Yahoo! има успех с някои уеб придобивки като популярния сайт за обмен на снимки Flickr. Обещаващи са и няколко рекламни инициативи: закупуването през 2007 на сайта за обмен на реклами Right Media и мрежата за таргет реклами BlueLithium. Но нито едната, нито другата са в състояние да спрат упадъка на Yahoo!. При вида на сриващите се печалби и бързо сменящите се изпълнителни директори миналата година, за всички е ясно, че дните на Семел са преброени. И през юни той отстъпи място на съоснователя на Yahoo! Джери Янг и новия президент Сюзън Декер. Въпреки всички погрешни ходове и лутания малцина биха предположили, че Yahoo! ще се превърне в пешка от титаничната битка между Google и Microsoft, която ще предопредели бъдещето на интернет. *** Ретроспекция Историята на 14-годишната компания е низ от Възходи и падения Януари 1994 Янг и Фило създават "Пътеводителят на Джери и Дейвид в World Wide Web" - уебсайт, скоро прекръстен на Yahoo!. Само за пет месеца сайтът регистрира 100 000 онлайн посетители. Април 1995 Майкьл Мории, главен партньор в компанията за рискови вложения Sequoia Capital, инвестира близо $2 млн. в Yahoo!. По-късно същата година Reuters u SoftBank влагат още свежи пари в младата компания. Август 1995 Тим Кугъл, възпитаник на Stanford University и ветеран от Motorola, става главен изпълнителен директор на бързо растящата Yahoo! в отговор на осъзнатата нужда от привличане на професионален корпоративен мениджмънт. Април 1996 Първичното публично предлагане (IPO) на Yahoo! започва от $13 на акция и достига $34 млн. Акциите поскъпват със 153% само през първия ден от търговията, което е рекорд сред първите интернет компании с IPO. Юли 1996 Компанията стартира персонализиран уеб сайт Му Yahool за потребители, желаещи да селектират предпочитани източници на информация и новини. Март 1999 Дебютьт на Yahoo! Entertainment консолидира многообразието от информационни източници: телевизия, филми, музика и новини от шоу бизнеса, задавайки новаторски модел на медийна компания. Януари 2000 В пика на дот-ком истерията акциите й достигат най-високата 8 историята си стойност от $475, а пазарната капитализация на компанията възлиза на $127 млрд. Април 2001 Холивудският мениджмънт гуру Тери Семел напуска Warner Bros., за да поеме поста главен изпълнителен директор от Кугъл, принуден да се оттегли сред резкия спад на корпоративните печалби. Февруари 2008 Microsoft взривява пазара, подавайки неочаквана оферта за закупуване на Yahoo! срещу $44.6 млрд., надявайки се да подсили арсенала си в титаничната битка срещу Google. Април 2007 Yahoo! придобива 80% от компанията за онлайн реклами Right Media срещу $650 млн., която по-късно продава. Юни 2007 Съоснователят на Yahoo! Джери Янг отново поема кормилото като главен изпълнителен директор, след като стремителното обезценяване и сривът на печалбите предопределят оттеглянето на Семел. стр. 20-21,22

Няма коментари: