skip to main |
skip to sidebar
За прането и за лицето - милиони поравно
в. 24 часа
Десислава КОЛЕВА
40% от тв рекламите са прицелени в нежния пол.
По патриархалния модел мъжът осигурява прехраната на семейството, а жената е домакиня.
Дали това е минало? Или още е българска действителност?
Трудно бихме получили отговор и ако погледнем през картината, която ни представят тв рекламите, насочени към дамската половина от зрителите. В българските мащаби обаче те са 40% от бюджета на всички реклами в десет от най-гледаните телевизионни канали в България (по данни на „Маркет линкс" от края на миналата и началото на тази година).
Рекламите на перилни и почистващи препарати определено ще ни приближат към традиционната представа за жената като обслужваща домакинството персона, която пере, мие, чисти, глади.
Безспорно е, че тези реклами са насочени главно към жените въпреки някои мъжки персонажи (с мускули и/или без коса).
Ако пък се опитаме да си припомним рекламите за прахове за пране, неминуемо в съзнанието ни изникват един или два женски образа.
За изминалата 2007-а фирмите, по-голямата част от които са едни от най-големите рекламодатели, са инвестирали 71 599 милиона лв. за да убедят дамите, че именно техният продукт е най-подходящ за тях, когато са в ролята на домакинята.
От синия екран можем да видим и друг образ - този на еманципираната и модерна жена, за която поддържането на външността има съществено значение. Тук ще отнеме много редове да опишем многообразието от продукти за каузата на женската красота и самочувствие.
Но да маркираме най-съществените като шампоани и бои за коса, кремове за лице, спирали, червила, дезодоранти, парфюми, епилатори, маски и т.н.
Всички те са плодове на козметичната индустрия, която за миналата година е похарчила около 72 млн. лв. за телевизионна реклама. Доказателство за това са бюджетите за последните три месеца на някои популярни у нас марки като Pantene (634хил. лв.),
Head&Shoulders (732 хил. лв.), Wash&Go (277 хил. лв.), Elseve (318 хил. лв.), Nivea (218 хил. лв.) и Dove (169 хил. лв.).
Не бива да забравяме също, че около празници като 8 март и Свети Валентин активността на производителите на козметични продукти е значително повишена.
Повечето съвременни български жени в XXI век избират да приемат ролята не само на домакинята, но и на самоуважаваща се и държаща на своя външен вид дама.
Данните са на базата на мониторинг на „Маркет линкс" на 10 телевизионни канала в периода ноември 2007 - януари 2008 г. Рекламните бюджети са изчислявани спрямо официалните тарифи на телевизионните канали, без да бъдат отчитани отстъпки за медияшопове и рекламни агенции.
стр. 15
Няма коментари:
Публикуване на коментар