събота, 8 март 2008 г.

Качествената програма е лукс, но всеки може да си я позволи

Качествената програма е лукс, но всеки може да си я позволи

Ключът към успешното развитие на платената телевизия е в богатата оферта от големи кинохитове
Фотограф: Архив: HBO

Профил

Александър Кутела е вицепрезидент оригинална продукция и управление на марката на HBO за Централна Европа и президент на НВО в Полша. През 2000 г. става генерален директор на НВО в Полша, където следи за развитието на каналите HBO, Cinemax и AXN. От 2005 отговаря и за HBO в България и Румъния.

"Семейство Сопрано", "Сексът и градът" , "Рим" са някои от най-известните и обичани сериали на платения тв канал HBO. Съвсем логично те са любими и на вицепрезидента на HBO за Централна Европа Александър Кутела. Идната седмица той ще дойде в България, за да представи документалните поредици и локалните продукции на HBO в Централна Европа за годината.

Въпреки че има вече 36-годишна история, каналът навлезе на българския пазар едва през 2002 г. Общият брой на домакинствата в страната, гледащи филмовите канали от групата на НВО (НВО и "Синемaкс") , надхвърля 130 000 по данни на HBO - България.

Луксът платена телевизия

НВО е първата и единствена засега в България платена телевизия, което прави конкурирането й с останалите на пазара малко по-особено. Когато аудиторията има възможността да избира, тя е взискателна и трудно плаща за добавената стойност на каналите. Според Кутела ключът към успешното развитие на подобен тип телевизия е в богатата оферта от нови и големи кинохитове плюс собствена продукция, чието съдържание да е ексклузивно и да може да се гледа само по този канал. Важен елемент в случая на HBO, който й дава предимство, е липсата на реклами, тоест продължителни прекъсвания на програмата.

Кутела е категоричен, че платената телевизия все още е вид лукс, който обаче повечето хора могат да си позволят. Той твърди, че за да бъдат адекватни на българските условия, те задължително се съобразяват с местните специфики. "Хората от централноевропейските страни имат много общо, но от друга страна, имат и важни различия. Ние наблюдаваме зрителските предпочитания и навици чрез телеметрия и качествено проучване." Наред с разбирането на особеностите на всяка страна Кутела посочва, че тяхната основна задача на пазарите, на които оперират, е да създават модата и стандартите, а не да ги следват.

Диференцирай или умри

Например в Полша, разказва Кутела, тв средата е много по-наситена от българската. Там НВО се бори и с други платени канали като Canal+, Nonstop Kino, както и VoD (Video on Demand - видео по заявка) каналите. Това прави полския пазар уникален, защото по принцип на един тв пазар няма повече от един платен канал. Изходът в тази ситуация е: "Диференцирай или умри", цитира Кутела любимия си маркетинг гуру Джак Траут и допълва: "Ключът към успеха е да изградиш уникална оферта, базирана на най-добрите филмови продукции, най-актуалните и тези с най-добрия подбор на популярни актьори и впечатляващи бюджети." Александър Кутела обяснява още, че за да си конкурентен на такъв пазар, трябва да си в час с новите технологии. Не пропуска да даде и пример с най-актуалната услуга, която предлагат в Централна Европа - HBO Digital, чрез която зрителите ще имат възможност да си направят собствена програмна схема. "Новите технологии могат и трябва да се използват за доставяне на нови услуги на клиентите, отколкото да предизвикват страх", казва вицепрезидентът на HBO в отговор на другото предизвикателство пред платените телевизии - интернет и Pay per view услугите. Според него, ако предлагаш достатъчно атрактивно съдържание на разумна цена, няма начин да не си успешен, независимо от начина на разпространение.
в. Капитал

Няма коментари: