събота, 8 март 2008 г.

Наистина добър пакет

Наистина добър пакет
в. Капитал
Няма нищо по-лошо от държавния или общинския монопол, освен... частния. Това би трябвало да знае най-добре Столична община, която има дългогодишен опит със скандалите и зле свършената работа от страна на двата концесионера - по чистотата и "Софийска вода". В момента обаче общината се опитва да потрети грешката.
Става въпрос за подготвяния договор, с който една фирма срещу комисиона ще продава билетите за градския транспорт от името на общината, като въведе единна електронна (тикет) система. Освен това тя ще реконструира спирките, като получи правото да отдава под наем прилежащите рекламни пана и павилиони.
Практиката на общината до момента е големите проекти да се задвижват главно преди избори. Така се случва и с този. Основната дейност по него е свършена от предишния общински съвет, който през лятото на 2007 г. открива процедура за избор на дългосрочен партньор, чиято основна задача е да въведе нов принцип за реализиране на приходите от градския транспорт. Водещата комисия, която се занимава с конкурса, е транспортната с председател Радослав Тошев - по това време общински съветник от "Гергьовден", а сега от управляващата група на ГЕРБ. Сред другите дейности, които общината иска да прехвърли на "партньор", е и доста общо зададеното "подобряване на сигурността и удобствата на пътниците". Идеята е това да става в сътрудничество с общинската транспортна фирма "Столична компания за градски транспорт" (СКГТ), с която да бъде създадено смесено дружество.
Обявата за конкурса е публикувана еднократно в "Труд" и "24 часа" (8 август 2007). Интересни са и изискванията към кандидатите. Само един поглед стига, за да се разбере защо една-единствена фирма се оказва заинтересувана от проекта. Активи с балансова стойност, не по-ниска от 85 млн. евро, и възможност за инвестиране минимум 30 млн. евро са долната граница за всички желаещи. Освен това се иска и участникът в публично-частното партньорство да има опит с подобна дейност в град от ЕС с над 1 млн. жители (американци не стават!?), както и да докаже два проекта за не по-малко от 85 млн. евро, в които си партнира с други държавни или общински предприятия. В общи линии няма да е пресилено да се каже, че критериите са писани като за австрийската група "Соравия" (виж карето), която има точно фирмената история, пожелана от СОС. Така след изтичането на срока за подаване на офертите общината се оказа организатор на класическо надбягване с един кон.
В медийно-рекламната месомелачка
Интригата се заплете през февруари 2008 г. когато кметът на София Бойко Борисов най-неочаквано удължи процедурата по тикет системата, въпреки че вече беше позволил сроковете и валидността на офертите да изтекат на 9 януари 2008 г. Сделката беше забавена заради смяната на караула в СОС след редовните местни избори през октомври 2007 г., а предишният общински съвет не посмя да я гласува в последните си дни. Всъщност с удължаването на процедурата Борисов изненадващо върна в играта "Соравия", която единствена беше подала документи за участие чрез дъщерната си фирма "СПТ България" ЕАД.
За естеството на публично-частното партньорство обаче и за неговите параметри стана ясно едва след като неофициално изтече проектодоговорът между "Столична компания за градски транспорт" (СКГТ), общината, "Метрополитен" ЕАД (фирмата, която обслужва метрото) и регистрираната от австрийската група "Соравия" специално за проекта "СПТ България". Този документ накара няколко агенции за външна реклама, собственици и разпространители на вестници да настръхнат. В него черно на бяло се видя, че частният партньор, освен че поема ангажимент да реконструира 1600 спирки и да изгради поне 1200 автомата за билети, ще придобие и правото да ползва и експлоатира и павилионите и рекламни пана. Това не ставаше ясно от първоначалните обяснения на общината.
Рекламите по спирките в центъра на София досега се държат от фирми на Красимир Гергов (виж в. Капитал - стр. 20), а сергиите за вестници винаги са били чувствителна тема. Сега, когато се очаква една фирма да контролира всичко това, общината и в частност кметът се оказват притиснати между непримирими интереси. При това не е съвсем ясно дали с удължаването на срока Борисов цели да форсира, или да провали сделката.
"Ние нямаме намерение да се намесваме в разпространението на вестници, нито ще ставаме фирма за малка външна реклама", коментира Димитър Самодумов, представител на "Соравия" и СПТ за България пред "Капитал". По думите му тези съоръжения ще бъдат отдадени на търг в напълно честна процедура и няма да бъдат разпределяни под масата. "Контактуваме с Радослав Тошев не защото баща му е главен редактор на в. "Труд", а защото той е председател на транспортната комисия", каза Самодумов. И добави, че "Соравия" не иска да размества установената бизнес среда по отношение на рекламата и разпространението на вестници и няма никакво намерение да обявява война на никой от рекламните и медийните босове.
Като тип успокоение към потенциалните засегнати страни от договора за тикет системата може би трябваше да подейства и писмото на кмета, изпратено преди седмица до съюза на издателите и асоциациите на рекламодателите. "Изграждането на съпътстващи елементи в обхвата на спирките (...) обекти за продаване на печатни издания, рекламни пана е акцесорно (допълнително задължение - бел. ред.) за процедурата, а не неин предмет", пише Борисов и продължава, че сключването на договор за тикет системата не предопределя управлението и стопанисването на тези обекти.
Кофти договор
Аргументите срещу договора със "Соравия" не свършват с вестниците и рекламата. Дори и главните (неакцесорните, ако използваме езика на кмета) задължения на частната фирма - свързани с продажбата на билети, контрола над пътниците чрез специално наети за целта от СПТ контрольори и полицаи и над трафика чрез GPS система за всички превозни средства, будят притеснение сред общинските съветниците от всички партии. От проектодокумента ясно се вижда, че големият задължен е общината.
Според финансовото предложение на "Соравия" фирмата се ангажира да инвестира в целия проект "минималната сума (но не повече от) 50 млн. евро". Срещу това в продължение на 10 (или 15) години ще получава комисиона от средно 11.3% от приходите от билети. Тя се ангажира да повиши приходите с 30%, като спре нередовните пътници. Според собствените й изчисления парите, за управление, които ще получи през първите четири години след въвеждането на системата, са около 90 млн. евро.
Освен това без ангажименти за конкретен размер на инвестиции "Соравия" ще ползва и отдава под наем всички активи и запаси, собственост на общината - спирки, преместваеми съоръжения.
Зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов отказа да коментира договора със "Соравия", но напомни, че през юни София ще има тикет система. Става дума за проект на чешката фирма "Микроелектроника", която срещу 2.9 млн. евро (от тях 2.5 млн. евро грант от холандското правителство) трябва да изгради апарати за билети в електротранспорта. За разлика от случая със СПТ обаче "Микроелектроника" няма да оперира със средствата от билетите.
"Неудобно ми е да коментирам думите на Стоилов, но искам да напомня, че това, по което работи чешката фирма, е тестова система за електронни билети. Техните апарати дори не са фискални и са на хартия като касови бележки", коментира Димитър Самодумов.
Все пак дори и представители на ГЕРБ признават, че в конкурса на СОС има пропуски и най-вече става дума за Закона за обществени поръчки (ЗОП), който би следвало да се прилага в подобни случаи. Председателят на транспортната комисия Радослав Тошев коментира, че процедурата не е по ЗОП, защото не се харчели обществени пари. Все пак запитан за правната формулировка на конкурса, който тече в момента, Радослав Тошев заяви пред "Капитал", че това е въпрос, който предстои да се уточнява.
Според представителя на "Соравия" Самодумов може да се говори за "отворена състезателна процедура, която прилича на всеки европейски търг, само че няма точен обект и не влиза в ЗОП". Проблемът е, че общината няма достатъчно опит с публично-частното партньорство, добави той.
От друга страна, обаче общината има
Достатъчно опит с договори за по 10-15 години
Липсата на яснота по въпроса и наличието на твърде много общински съветници, които "се информират от медиите", не дава индикации, че на едно толкова важно партньорство се гледа достатъчно сериозно. Поне не със същото внимание, с което австрийската страна си следи нещата, ако се съди по факта, че посланикът е лобирал за проекта. А по думите на Ервин Соравия, собственик на фирмата, самият кмет на Виена също е изпратил писмо на софийския си колега. Така стигаме до най-важния човек в схемата - Бойко Борисов, който за момента пази дипломатично мълчания за бъдещето на сделката, очевидно в очакване заинтересованите страни да се разберат сами. Ще дадем пресконференция до 10 дни, обещаха и Самодумов и Соравия. Означава ли това, че дотогава ще има подписан договор?
***
"Соравия" в България
Австрийската група "Соравия" планира да инвестира около 300 млн. евро в различи сектори в България до 2011 г. Досега дъщерната компания "Соравия риъл естейт" има построени три бизнес сгради в София - "Интернешънъл бизнес център", "Соравия център" и "Европарк". "Соравия" е на българския пазар от 1998 г. Компанията търси подходящи проекти в областта на недвижимите имоти в Сърбия и Румъния. Планира да навлезе и в бизнеса за безалкохолни напитки, натурални сокове и минерална вода в Югоизточна Европа. Австрийците вече купиха бутилиращата компания за вода с марката "Девин", която държи 30% от пазара в България. Третият сектор, в който "Соравия" планира да навлезе на българския пазар, е в областта на външната реклама. Групата развива тази дейност в Австрия, Словакия, Полша и Хърватия. У нас вече е регистрирала гружеството "Мегаборд", което е 100% собственост на групата.
стр. 18 – 19, 20

Няма коментари: