skip to main |
skip to sidebar
Повсеместно покачване
в. Капитал
Пазарът на тв реклама в България се разраства като горски пожарМ
Много ни се искаше да можем да изведем една-две компании, благодарение на които пазарът на тв реклама е отчел позитивен резултат през 2007 г. Но не можем.
Не защото няма ръст, а защото от 50 компании, включени в класацията, само една ("Агрима холдинг") е намалила бюджета си през изминалата година. Всички останали отчитат ръст или са нови попълнения в топ 50 инвестиращи в тв реклама. Благодарение на това пазарът отчита умопомрачителните 62% ръст, като при най-големите рекламодатели нарастването е още по-голямо в сравнение с 2006 г. - 69%. В пари това означава, че през 2007 г. в тв реклама са вложени 563.779 млн. лева в сравнение с 349.604 млн. лева.
Данните, използвани за класацията на най-големите инвеститори в телевизионна реклама, са от мониторинга на агенцията за маркетингови проучвания Market Links. В него попадат само 10 от тв каналите в страната - bTV, "Нова тв", "Канал 1", Fox Life, Diema+, TV7, Mad TV, BBT, City TV и The Voice. Мониторингът не включва рекламите на sms игри, продажба на мелодии и картинки за мобилни телефони и концертна дейност. Данните са базирани на официалните тарифи на телевизиите и не отчитат комисионите, отстъпките за обем и бартерните сделки на рекламните агенции, медиа шоповете и рекламодателите, купуващи директно рекламно време. За получаването на по-реална представа за рекламните инвестиции от тези суми е прието да се вадят от 15% до 50%.
Абсолютен рекордьор по ръст е компанията Reckitt Benckiser (базирана в Лондон мултинационална компания за бързооборотни стоки) с 549% увеличение до 10.497 млн. лева спрямо 2006 г., което праща компанията от 33 място преди година до 12 позиция за 2007 г. "Ръстът на продажбите е изключително висок, марките на Reckitt Benckiser са с голяма популярност на българския пазар", обяснява Марина Тенева, търговски маркетинг мениджър на компанията. Тя казва, че в някои от продуктовите категории марките на Reckitt Benckiser са единствените, подкрепяни от рекламни активности и дава за пример Vanish и Calgon. "През есента на 2005 г. [компанията] закупи Boots Health Care, с което придоби две изключително силни марки за българския пазар - Nurofen и Strepsils, като Reckitt Benckiser поема бизнеса в България през 2007 г.", допълни Тенева.
Друг рекламен шампион е веригата магазини 2be с бюджет от 6.343 млн. лева, ръст от 148% спрямо 2006 г. За разлика от конкурентите си, 2be няма ексклузивен договор с някой от операторите и работи с всички на пазара. Това разнообразие кара компанията да рекламира активно различните оферти на различните оператори, които често се променят дори и повече от веднъж на месец. По думите на маркетинг директора на 2be Ани Няголова "имаме предложения за всяка социална група, за всяка възраст и за всеки модел на потребление. Този сегментиран подход към пазара също влияе на рекламните ни бюджети." Друга причина са инвестициите не само в продуктови кампании, но и "в имиджови кампании, които са съвсем отделно перо в бюджета", обяснява Няголова.
Въпреки че MTel са увеличили тв бюджета си почти два пъти, все още са далеч зад вечния първи - най-големият рекламодател в света Procter & Gamble.
И Марина Тенева, и Ани Няголова очакват техните пазари да продължат да се разрастват през тази година. Което ще повиши и рекламните инвестиции на играчите. "Очаквам нарастване на конкуренцията и динамична среда, от която ще спечели клиента", казва Няголова. Големите риалити продукти на телевизиите също ще бъдат удобен носител на посланията на големите рекламодатели.
стр. 45, 46
Няма коментари:
Публикуване на коментар