неделя, 2 март 2008 г.

Бизнес като детска игра

Бизнес като детска игра
сп. Business magazine
Димитър СЪБЕВ
Повече бебета означават и повече възможности за предприемачите
Децата безспорно носят много радост. Но не само на мама и татко. Бизнесът също е щастлив от повишаването на раждаемостта през последните две-три години. Новите потребители дават на предприемачите възможност за печалба при добра маркетингова стратегия и правилно напипване на пулса на родителите. Накарай го да каже „Искам!"
Детето вкъщи се явява най-важният потребител и обект на най-много грижи. Според Чавдар Петров, PR мениджър в агенцията APRA Porter Novelli, децата са сравнително податливи на рекламните послания и различните форми на комуникация, които компаниите използват за постигане на целите си: „Не е трудно да накараш едно дете да каже „Искам!", но не е и достатъчно." Макар децата да могат да настояват и си имат свои стратегии да получат желания подарък, решенията обикновено се вземат от родителите. Нормално е те да са особено внимателни и критични
Все повече малки потребители Брой на децата между 0-4 г. (хил.) към всеки продукт и компаниите трябва да спечелят именно тяхното доверие, „фирмите се стремят не просто да продават продуктите си, а да се превърнат в доверен съветник на родителите в процеса на отглеждане на детето", обяснява Петров. Войната на играчките Естествено децата най-често казват „Искам" 3а играчки и компаниите не закъсняват да им ги предложат. В края на миналата година се откри един от най-големите магазини за играчки и детски дрехи в София „Джъмбо" и навалицата около него по време на коледните празници показва, че търсене има. За разлика от другите стоки за детето като лекарства и козметика играчките се купуват и от всички роднини и приятели на семейството. Така за едно дете пазаруват обикновено няколко души, не само мама и татко. Дори някои родители престават да купуват играчки, защото се затрупват от подаръци от близките и вече няма къде да ги държат. Магазините за детски стоки постоянно се увеличават, като често изместват някой не толкова рентабилен бизнес от търговските части на улицата. Например едно от магазинчетата за кафе и напитки на ул. „Шишман" в столицата вече се казва Mariquita и в него се продават бебешки дрешки. Изборът става все по-голям. Далеч са времената, когато куклата „Барби" и шоколадовото яйце бяха недостижима мечта. Те вече са доста обикновен подарък, изместени от пишкащи бебета, говорещи понита, музикални гърнета и дори кола с акумулатор, досущ като тези по площадите. Специфичният асортимент се допълва още от бейбифони, парти артикули за детски рожден ден, проходилки, залъгалки. Клуб на детето Все по-голяма популярност набират и различните форми за организирано забавление на децата, като например детски клубове 3а почасово гледане или тържества по случай рождени дни и други празници. Редииа хотели и заведения също насочват усилията си към невръстните клиенти. В McDonald's u Jimmy's отдавна се организират детски мероприятия и програми, а други пък работят с външни аниматори или представители на детски клубове. Според Съни Таскова от агенция "Малчуган-Великан" само 6 София функционират около 85 детски клуба и още доста агенции, които се занимават с парти мениджмънт. Рекламните агенции също предлагат подобна услуга. „Ако преди години организирането на партита извън дома беше no-скоро лукс и изключение, днес тази услуга се радва на отличен интерес и се причислява no-скоро към основния пакет услуги за семейството", разказва Таскова. Според нея причините за това са развитието на пазара на услугите и все по-изискващият и платежоспособен клиент, както и "бейби бумът" в последните две години, през които зачестяват организираните партита За деца под 3 години. Съни Таскова изтъква и още една важна причина: „В момента българите масово страдат от хроничен недостиг на време за децата си." „Всеки месец в „Ментов носорог" се организират около 50-60 партита с продължителност 2 часа" изчислява Десислава Лучкова, управител на детски парти клуб „Ментов носорог". Според нея през Зимата има повече такива събития, а клиентите са всякакви хора. По думите й тържество за 10 деца и 10 родители с всички екстри (меню, аниматор и др.) излиза между 250 и 300 лв. Парти клубовете са удачен вариант и за промотиране на продукти. Например компанията „Нестле" стои зад открития преди Нова година в бившето кино „Мултиплекс център" „Забавления с Nesquick Plus". В големите търговски центрове също се предлагат услуги за гледане на деца, като на повечето места има възрастово изискване „над 3 години". „Детският кът е възможност за родителите да оставят децата си на сигурно и забавно място, докато си свършат работата и напазаруват", обяснява Калоян Милков от „Сити Кидс" в „Сити център София". По думите му пиковите моменти са почивните дни, часовете след работа и най- вече зимните месеци, когато моловете са основно място за разходка и забавление. За пространствата в клубовете има и организирано търсене. Пример за това е плейгрупата „Приятели", проект на майките от сайта Estestveno.com. Групата се среща на доброволен принцип веднъж седмично в предварително избран детски клуб, като всеки път има специална тема, около която се въртят разказваните приказки,, заниманията и игрите. Покрай организирането на плейгрупи самият сайт развива и търговска дейност - продават се слингове (нещо като големи парчета плат) за носене на бебе. Трудностите за агенциите, които организират детски тържества по заведенията, са свързани с намирането на качествена готова украса и на подходящи места за парти, фирмите в сектора се оплакват, че трудно намират обучени кадри - предимно аниматори, клоуни, фокусници. „В България обикновено парти агенциите обучават хора от НАТФИЗ, засега специалност "Аниматор" има единствено в Националната спортна академия като магистърска програма", обяснява Съни Таскова. Майките в интернет Появата на сайтове за бъдещи и настоящи майки и 3а техните деиа, като bg-mamma.com, biberonbg.com, mamita-bg.com и други, определено е показателна 3а наличието и размера на тази потребителска група. Един от първите български портали, посветени изцяло на бременността и отглеждането на детето - BG-Матта, е създаден през октомври 2002 г. Аудиторията му е много специфична - над 95% жени, от които 98% очакват или вече имат дете. Всекидневно сайтът се посещава от над 7 хил. уникални посетители, а форумите му - от над 32 хил. Порталът се издържа единствено от реклама, като първоначалната идея ^а създаването му не е била с цел бизнес, обяснява Марина Кузманова, собственик на сайта и запазената марка BG-Mamma. Виртуален пазар Оказването на помощ със съвети не е единственото приложение на
интернет Електронната търговия процъфтява, като това важи и за продуктите, предназначени 3а деца и бъдещи майки. Онлайн може да се купят всякакви стоки - от тестове За бременност до детски играчки. В САЩ дори има сайтове 3а даване на играчки под наем, като например babyplays.com. В България онлайн магазини за деца предлагат сайтове като Pakostnik.com, Shtarkel.com, Smehurko.com, Papagal.net и други.
Онлайн магазините безспорно са популярни. Само за януари 2008 г. например откритият към BG-Матта такъв магазин ДаНет (shop. danet.bg) е посетен от близо 90 хил. уникални потребители. Посещенията обаче не означават непременно поръчки. „Поради желанието ни да публикуваме в магазина своевременно най-новите модели на стоките и максимална информация за тях всъщност много хора правят избора си онлайн, но след това предпочитат да видят пипнат и закупят дадения продукт от реален магазин", обяснява неговият управител Марина Кузманова. За месец се правят между 300 и 500 поръчки, но стойността им варира. „През един месец може да има 200 поръчки За по една залъгалка от 2 лву през следващ - 3 поръчки за колички от 500-800 лв.", споделя тя. Според Кузманова през студените зимни месеци активността е по-голяма, което невинаги означава по-голяма печалба и повече приходи. Здравето е най-скъпо Индустрията, която печели може би най-много от по-висока раждаемост, са производителите на лекарства и козметични продукти 3а деца. Известна е психозата, в която изпадат родителите, щом детето се разболее и са готови да платят всяка цена 3а най-доброто лекарство. На форумите за майки много дискутирана тема е и изборът на личен лекар и педиатър. Някои родители например се страхуват бебето им да не се Зарази с някаква вирусна инфекция, докато чака на опашката в детското отделение, и предпочитат да си платят 3а посещение на личния педиатър вкъщи. Цената обикновено е между 15 лв. и 25 лв. Друг вариант е купуването на специален пакет от медицински грижи за детето в някоя частна болница. Вече има и частни центрове, които предлагат консултации за бъдещите родители. Банки и деца
Нарастващият брой на хората, които искат деца и полагат усилия в тази посока, води дори до появата на нови банкови продукти и сътрудничество между финансовите институции и здравните центрове. Например СИБанк съвместно с фондация „Искам бебе" предлага кредити за решаване на проблемите със зачеването. Програмата включва възможност 3а финансиране на специализирани процедури 3а лечение на стерилитет, на асистирана репродукция "ин витро", както и на замразяване на стволови клетки от пъпната връв на бебето. Максималният размер на кредита е 12 хил. лв., които може да се погасят до 8 години. В България двойките 6 репродуктивна възраст, които искат, но по различни причини не могат да имат собствено дете, са над 250 хилу обясняват от СИБанк. Замразяването на стволови клетки от пъпна връв на новородено също е финансова ниша. Банка ДСК кредитира заплащането на процедурата в компанията Cryo-Save, която струва 3350 лву в които се включват и съхранението на клетките от бебето 3а период от 20 години. Сегашните нива на раждаемост ще осигурят за две-три години напред благополучието на различните начинания, насочени към най-малките потребители. Със сигурност бизнесът няма да има нищо против тази тенденция да се запази.
стр. 50-51,52-53

1 коментар:

Future Health каза...

Доста интересно, звучи много обещаващо.