неделя, 2 март 2008 г.

ПЕЧЕЛИВШИЯТ ДВОЕН СТАНДАРТ

ПЕЧЕЛИВШИЯТ ДВОЕН СТАНДАРТ
сп. BussinessWeek
Бен Елджин, BusinessWeek
През януари десет водещи американски корпорации и четири екосдружения обединиха усилия. Лобирането им за приемане на федерални закони, ограничаващи емисиите на парникови газове, се оказа вододел в историята на корпоративното екологично движение. Американско партньорство за действия в областта на климата (USCAP), в което членуват 27 компании като General Electric u General Motors, спечели адмирациите на еколозите, след като подкрепи предложенията за намаляване на парниковите емисии от 10% на 30% за период от 15 години и от 60% до 80% до 2050, с основната цел да се спре глобалното затопляне. Но зад кулисите се разкрива по-различна картина: няколко компании от USCAP подкрепят и инициативи против задължителните ограничения на парниковите газове или насърчават политики, които в крайна сметка ще обезсмислят приложениеmo за лимитите, издействаш под януарския натиск. "Част от тези компании се домогват до "зелен" имидж, но тихомълком инвестират в противоположната посока", твърди франк 0'Донъл, президент на Clean Air Watch във Вашингтон. Емблематични за USCAP компании - General Electric, Caterpillar u Alcoa, са и в управляващия борд на Center for Energy & Economic Development (CEED). Основана през 1992 6 Александрия, Вирджиния, тази организация се бори срещу въвеждането на нормативни изисквания за вредните емисии в атмосферата. През април 2007 бордът й единодушно гласува становище, определило като "драконовски" мерките, залегнали във федерален законопроект за климата, които предвиждат намаление до 65% на парниковите емисии до 2050 година. GE подкрепя позицията й, че въглищата ще играят ключова роля в обезпечаването на енергия в бъдеще, и гарантира готовност да търси начини за по-екологично чисто изгаряне на въглищата. Caterpillar е на едно мнение със CEED по повечето основни теми, с изключение на отделни въпроси по политиките за климата. От Alcoa заявяват, че ще преразгледат членството си в CEED и най-вероятно ще излязат от организацията. "Това противоречи на задълженията ни като членове на USCAP", обяснява говорителят на Alcoa Keвин Лоури. Duke Energy, електроразпределително дружество с над 4 милиона щатски клиенти и третият по големина източник на парникови газове в страната, е в същата конфликтна ситуация. При основаването на USCAP преди година главният изпълнителен директор на Duke Energy Джеймс Роджърс подкрепи целите на сдружението. "Науката за глобалното затопляне на климата има ясни послания и изисква спешни мерки", каза той. Седем месеца по-късно компанията се присъедини към Americans for Balanced Energy Choices (ABEC), обединение под егидата на CEED през 2000, което пропагандира по-широко приложение на енергията от въглища. АВЕС разполага с тройно по-голям бюджет за тази година, 6 размер на $35 млн., и планира редица кампании за изграждане на повече въглищни централи в няколко щата. Служители на АВЕС агитираха в Канзас за построяването на нова централа с въглища.
ПО-ГОЛЯМА ОЗОНОВА ДУПКА?
Засилващият се призив на въглищните електроцентрали ще блокира инициативите на USCAP, и най-вече целта й да намали вредните парникови емисии с 30% за 15-годишен период. Използването на въглища в електропроизводството се нарежда на първо място сред замърсителите на въздуха в страната, а улавянето и заравянето на въглеродния диоксид, смятано за най-доброто решение на проблема, се отдалечава с поне две десетилетия. "Ако действително искаш да спреш глобалното затопляне, едва ли ще уголемяваш озоновата дупка, строейки въглищни електроцентрали", твърди Брус Нилс, директор на програмата за въглища в Sierra Club.
Duke Energy, която строи две такива съоръжения, подчертава необходимостта да се намери баланс между екологичните съображения и нарастващото търсене на евтина и достъпна енергия. "Дискусията трябва да потърси брод и да изгради мост между идеала за свят с минимални парникови емисии и необходимостта да се защитават интересите на определена група хора", отбелязва Роджърс.
И други бизнес организации се опълчват срещу регулациите. В края на 2007 Американската търговска камара стартира тв реклама, която иронизира ограниченията за вредни емисии чрез образите на семейство, зъзнещо от студ в дома си; мъж, който приготвя яйца на свещи; и група хора, тичащи за работа в официални костюми. Гласът зад кадър казва: "Законодателството в областта на климата, което предстои да се приеме от Конгреса, може да направи твърде скъпо отоплението на дома, осветлението в офиса и шофирането на колата." Осем членове на USCAP - Chrysler, Deere, Dow Chemical, Duke Energy, GE, PepsiCo, PNM Resources и Siemens - участват и в 113-членния борд на Американската търговска камара. Според Уилям Ковач, вицепрезидент на камарата за околната среда, технологиите и регулаторните въпроси, никой не е оказвал натиск за промяна в екологичните политики на търговската камара.
Рекламната кампания от тв ефира докосва тънка струна в Environmental Defense, един от основателите на USCAP. Дейвид Ярнолд, изпълнителен вицепрезидент на Environmental Defense и координатор по комуникационните въпроси на USCAP, изпраща спешно запитване до всяка от тези компании. "Призовавам ви да използвате влиянието си за изработването на ефикасна позиция", отбелязва той. Ковач признава, че оттогава върху камарата не е упражняван натиск. И че отскоро е инициирана нова рекламна кампания, която съвпада със срещата за промените в климата, проведена на 20-22 февруари в Монако под егидата на ООН.Рекламното послание акцентира върху транспорта като основен източник на вредни емисии в атмосферата.
Колко дълго верните последователи на целите, приети от USCAP, ще позволяват на някои членове да играят от двете страни на бариерата?
стр. 20- 21

Няма коментари: